Rocky road deluxe efterrätt

Slog till på en lyxig efterrätt förra helgen och guu vad god den blev!! Kaksmulorna var verkligen supergoda, kommer göra de ofta som strössel också! Det är lite olika moment i detta recept men det är absolut inte besvärligt att göra och mycket kan man göra i förväg och så är det bara att varva alla saker på slutet :)! Receptet hittade jag på Arla och så kikade jag in under Nyårsmeny där detta Rocky road de luxe receptet fanns :)! I receptet var det vit chokladkräm men jag gjorde mörk chokladkräm istället och det blev mycket bra också!


4 port
175 grader


Chokladkräm:
75 g mörk choklad
1 dl grädde


Kolasås:
3/4 dl grädde
2 msk mjölk
2 msk socker
2 msk ljus sirap


Kaksmulor:
25 g smör
2 tsk mjöl
½ dl havregryn
½ dl socker


Björnbär
Mini marshmallows
Vaniljglass

Gör chokladkrämen genom att smälta chokladen i mikron och vispa sedan grädden lätt. Vispa i den smälta chokladen och fortsätt vispa gräddchokladen till fast skum. Låt stelna i kylskåp.

Gör kolasåsen genom att koka ihop alla ingredienser och låt det sedan koka kraftigt ca 10-15 min tills såsen tjocknar. Låt svalna något.

Gör kaksmulorna genom att mixa ihop ingredienserna och smula degen sedan över ett bakplåtspapper och grädda sedan i mitten av ugnen ca 15-20 min tills den fått fin färg. Rör om lite då och då. Låt kallna. Kan göras i förväg.

Vid servering av efterrätten så varva glass, björnbär, chokladkräm, marshmallows och kolasås.

Kommentarer