Köttfärssås med etiopisk peppar

Nu har jag gjort det igen! Aa jag har lyckats med köttfärsåsen om det var det ni tänkte ;), nä tänkte säga att jag gjort mat för ett helt regemente igen, hihi! Men är bra att ha i vardagen och så att frysa in en omgång! Denna gång blev det köttfärssås med etiopisk peppar som jag blivit rekommenderad flera gånger men aldrig blivit av att jag köpt det, men så på en marknad i höst så köpte jag en påse och jag var lite skeptisk till en början men måste säga att det blev skita gott :)! Hade i ganska mycket nu men det tog absolut inte överhand!

ca 12 port

1 kg nötfärs
svartpeppar, grillkrydda
3 rivna morötter
2 röda paprikor
4 gula lökar
4 vitlöksklyftor
3 msk mjöl
2 msk tomatpuré
400 g krossade tomater
500 g passerade tomater
2 dl ketchup
1 köttbuljongtärning
2 msk kalvfond
1 msk soja
1 msk etiopisk peppar
4 dl mjölk

Bryn köttfärsen och krydda, lägg över i en större gryta. Bryn så morötter, paprikor, lök och vitlök och lägg över i grytan. Rör ner mjölet och tillsätt övriga ingredienser. Låt koka upp och så småputtra i ca 30 min. Servera med pasta.

Kommentarer