Skaldjurspasta med färska blåmusslor

Ååå så god denna pasta blev!!! Första men absolut inte sista gången jag kokar färska blåmusslor :)! Kjell avgudade denna rätt, hihi! Inte den vackraste bilden kanske men skulle ta när jag hade lagt upp på tallriken men blev för nyfiken på hur det smakade och det var såå gott så jag helt glömde bort att ta bilden... :)!

6 port

1 kg räkor med skal
1 nät färska blåmusslor
2 msk smör
2 gula lökar
2 vitlök solo
1 chilifrukt
4 dl vitt vin

1 msk smör
250 g färska champinjoner
2 paprikor
2 tomater
1 kruka persilja
2 ½ dl grädde

250-300 g färsk pasta, tex tagliatelle

Skala räkorna och spara skalet. Tvätta musslorna under kallt vatten och släng de som redan är öppna. Fräs hackad lök, vitlök och chili med musslorna och häll sedan på vinet och låt koka under lock ca 5 min. Häll musslorna i ett durkslag och spara spadet. Koka upp detta spad med räkskalen ca 5 min. Sila så av räkskalen och koka ihop spade till ca 3 dl. Bryn nu champinjonern i bitar i en stor panna. Tillsätt sedan paprikorna i mindre bitar, låt fräsa nån till minut och blanda sedan i spadet och grädde och låt koka ca 5 min. Koka nu pastan. Blanda så i musslorna, räkorna, tomaterna, pastan och hackad persilja i champinjonfräset och låt allt bli varmt. Servera genast med en god brödbit!

Kommentarer