Salami- och briepaj

En jättegod paj som passar både till middag och varför inte till buffébordet till sommaren :)! Dubbel sats på bilden i en stor 28 cm form med löstagbar kant.

4 port
175 grader
22 cm pajform

Pajdeg:
100 g smör
2,5 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
1 tsk salt
2 msk basilika

Fyllning:
100 g smakrik salami
150 g brieost

Äggstanning:
3 ägg
2,5 dl matlagningsgrädde
100 g riven ost

8 st soltorkade tomater

Arbeta ihop ingredienserna till pajdegen och tryck ut i en pajform. Låt stå kallt ca 20 min. Nagga och grädda pajskalet ca 10 min i 175 grader. Fördela strimlad salami och brieosten i bitar i pajskalet och häll över ihopvispad äggstanning. Garnera till sist med strimlade soltorkade tomater och grädda tills äggstanningen stelnat, ca 50 min i 175 grader. Servera med en sallad och balsamicovinäger.

Kommentarer

  1. Paj är verkligen något som jag måste öva på. Mina försök hittills har varit rena katastroferna. Tack för tipsen!

    /Jens
    http://lyxigmat.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Det där låter onekligen som en riktigt fullträff. Jättegott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar