Sarah Bernard bakelser

Jag brukar ju göra klassiska chokladbiskvier, men nu önskade sig farmor en tryffelfyllning istället så gjorde dessa och de blev verkligen helt perfekta!

40 st
175 grader

Botten:
500 g mandelmassa
2 äggvitor

Tryffel:
300 g blockchoklad, ca 35 %
1 ½ dl grädde
25 g margarin

250 g mörk choklad

Riv kylskåpskall mandelmassa och blanda med äggvitorna. Klicka ut på bakplåtspapper och tryck ut till rundlar med mjölad hand. Grädda ca 15 min i mitten av ugnen till de får lite färg. Låt de kallna upp och ner på ett galler. Gör fyllningen genom att hacka chokladen fint och koka upp grädde med smöret. Häll gräddblandningen över chokladen och rör tills det blivit en jämn smet. Rör lite då och då tills tryffeln svalnat. Bred på tryffeln på mandelbottnarna så de blir lite toppiga, låt stå i kylskåpet ca 1 timme innan de doppas i smält choklad.

Kommentarer

  1. Jag har fått betyget "godare än köpes" när jag har bakat dessa, supergoda är dom, har även doppat dom i smaksatt choklad istället för bara mörk, blev en succé det med

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det roligt att på sådan betyg :)! Jag ska absolut prova med smaksatt choklad, tackar för tipset!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar