Köttfärspaj med aubergine och fetaost

Åsa bjöd mig på denna paj igår och den var riktigt god! Kommer absolut göra den igen, rekommenderas!

6 port
200 grader

Pajdeg:
4 dl fullkornsvetemjöl
150 g smör
2 msk kallt vatten

Fyllning:
1 stor aubergine
1 ½ tsk salt
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 + ½ msk olivolja
600 g nötfärs
1-2 msk sambal oelek
1 tsk salt
½ dl hackad färsk mynta
200 g fetaost
2 stora ägg

Creme fraiche

Blanda ihop pajdegen och tryck ut i en större pajform. Nagga och ställ kallt minst 30 min. Skala auberginen och skär den i skivor. Strö på salt och lägg dem i ett durkslag ca 30 min så den vattnas ur. Finhacka lök och vitlök och fräs någon min i oljan. Häll i köttfärsen och stek. Krydda med sambal oelek och salt. Blanda ner mynta och ställ åt sidan. Skölj auberginen snabbt i kallt vatten och torka av dom på hushållspapper. Stek skivorna i olja ca ½ min på var sida. Förgrädda nu pajskalet ca 10 min. Lägg hälften av auberginen i botten på pajskalet och blanda hälften av fetaosten med köttfärsen och äggen. Bred ut över i pajen och lägg resterande aubergine ovanpå och smula över fetaost. Grädda pajen ca 30 min i mitten av ugnen, 175 grader. Servera pajen med färsk mynta, sallad och en klick creme fraiche.

Kommentarer