Lussekatter med kesella

2011 års lussekatter är nu gjorda och se va fina de blev :)! Jag gjorde dubbelsats, så det blev några stycken! Detta recept har jag alltid använt när jag gjort lussekatter! De blir så saftiga och porösa med kesella och så håller de längre om man har ett ägg i.

60 st
225 grader

1 g saffran (2 pkt)
100 g fast margarin eller 1 dl flytande
5 dl mjölk
50 g jäst
250 g kesella
½ tsk salt
1 ½ dl socker
1 ägg
ca 16 dl vetemjöl

ägg
russin


Smält fettet i en kastrull och värm sedan den och mjölken till 37 grader. Smula sönder jästen och häll över degspadet. Rör tills jästen är upplöst. Tillsätt ev. flytande margarin, kesella, salt, socker, saffran och ägg. Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa 30 min. Gör lussekatter och låt jäsa i ytterligare 30 min på bakplåtspapper. Stick ner russin och pensla med ägg. Grädda i 5-10 min i 250 grader. Låt svalna under bakduk.

Kommentarer

  1. Snart är det lussekattsbakning för mig också.

    Hittade ett annat toppenrecept på lussekatter som jag också har lagt upp på min blogg.

    Fin blogg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar